fbpx

Rosnące ceny gazu i energii, do tego koszty pracy i wynajmu pomieszczeń przystosowanych do produkcji gastronomicznej. Czy jest na to sposób?

Ten artykuł przeczytasz w 4 minuty.
18 stycznia 2022

Światowy kryzys wywołany pandemią COVID-19 dopiero się rozkręca. Rządzący w naszym kraju zdają się nie zauważać problemów z jakimi mierzą się przedsiębiorcy a sami dokładają Nowym „NIE” Ładem… Jak zatem przetrwać trudny czas? Obserwacja zagranicznych, często bardziej rozwiniętych i szybciej reagujących na zmiany rynków gastronomii wskazuje możliwe kierunki działania. Poniższa historia (znaleziona i szczegółowo opisana na https://www.bbc.com/news/business-59977996) może stać się inspiracją dla osób, które utraciły pracę na kuchni, ale nadal chcą  pozostać w tej branży i rozwijać swoją pasję.

 

ŹRÓDŁO OBRAZU,YONCA KUBUK

Emre Uzundag i Yonca Cubuk (na zdjęciu)  imigranci z Turcji do USA prowadzą profesjonalny biznes gastronomiczny na wynos ze swojej domowej kuchni. Małżeństwo mówi, że „żyją teraz swoim małym marzeniem”, a wszystko to dzięki aplikacji do dostarczania jedzenia. Turecka para przeprowadziła się do Nowego Jorku w 2020 roku, a z powodu koronawirusa utknęli w swoim małym mieszkaniu na Brooklynie.

Tęskniąc za domem, zaczęli gotować coraz więcej tureckich potraw, aby poradzić sobie ze stresem zamknięcia. „To było mentalną koniecznością podczas pandemii” – mówi Pani Cubuk.

Następnie przeszli do gotowania posiłków dla przyjaciół z całego miasta, a opinie o przygotowanych potrawach były niezwykle pozytywne.

Pomimo tego, że żadne z małżonków nie pracowała wcześniej jako profesjonalny kucharz, w zeszłym roku zdecydowali się na założenie firmy i podłączenia jej do nowej platformy do dostarczania jedzenia o nazwie Woodspoon.

Podczas gdy korporacyjne, wiodące na rynku aplikacje do zamawiania jedzenia, takie jak Just Eat, Deliveroo, Uber Eats i DoorDash (największa w USA) zawierają obecnie listę wielu dużych sieci restauracji, model biznesowy Woodspoona jest zupełnie inny. Platforma została uruchomiona na początku 2020 roku, aby połączyć domowych kucharzy – ludzi dosłownie gotujących z kuchni w swoim domu lub mieszkaniu – z klientami, którzy chcą świeżego, domowego dania na wynos, zamiast czegoś z sieciowej restauracji.

Zupa przygotowana przez BanBan Anatolian Home Cooking
ŹRÓDŁO OBRAZU,YONCA KUBUK

BanBan Anatolian Home Cooking oferuje również dania z obszaru wpływów ormiańskich, perskich, arabskich i żydowskich
Klient dokonuje zamówienia za pośrednictwem aplikacji Woodspoon, która wysyła szczegóły do ​​odpowiedniego domowego szefa kuchni. Następnie, gdy jedzenie zostanie przygotowane odbierane jest i dostarczane przez kierowcę Woodspoon.

Obecnie serwis dostępny jest w całym Nowym Jorku i New Jersey, z ponad 120 kucharzami do wyboru. Wkrótce rozszerzy się na Filadelfię.

Dzięki platformie Woodspoon nie muszą ponosić kosztów wynajmu lokalu komercyjnego.

Woodspoon daje nam platformę i głos do opowiedzenia naszej historii” – dodaje. „A my jesteśmy czymś więcej niż tylko kebabem i pilawą… naszymi najlepiej sprzedającymi się daniami są zupa z soczewicy i gulasz ze szpinaku z pomarańczy, oba są wegetariańskie, ten drugi jest wegański”.

Współzałożyciel Woodspoon, Lee Reschef, mówi, że uruchomienie serwisu w tym samym czasie, co wybuch pandemii, okazało się pomocne. „Mieliśmy to szczęście, że pomogliśmy wielu pracownikom restauracji, którzy potrzebowali znaleźć nowe zajęcie po utracie pracy

Zanim domowi kucharze zostaną zaakceptowani przez Woodspoon, muszą przedstawić dowód przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa żywności, a firma wysyła kogoś, aby przeprowadził inspekcję ich kuchni. Kucharze muszą również oficjalnie zarejestrować swoją działalność i zostać sprawdzeni przez odpowiednik naszego SANEPID-u.

Chociaż Woodspoon koncentruje się obecnie na ekspansji w USA, koncepcja może również działać w Wielkiej Brytanii, gdzie legalne jest prowadzenie biznesu spożywczego z nieruchomości mieszkalnej.

W związku z pandemią i zamykaniem sal restauracyjnych na długi czas, ostatnie dwa lata były okresem boomu na aplikacje z dostawą na wynos. Największy w Wielkiej Brytanii, Just Eat, osiągnął 725 mln funtów w 2020 r., co oznacza wzrost o 42% w porównaniu z 2019 r., podczas gdy przychody z DoorDash wzrosły ponad trzykrotnie do 2,9 mld USD (2,1 mld GBP).

Niestety, w Kraju nad Wisłą szybkość zmian prawa i dostosowanie go do zmiennej rzeczywistości pozostawia wiele do życzenia. Rządzący potrafią oczywiście procedować szybko i zdecydowanie w sprawach np. światopoglądowych, gorzej jeśli chodzi o szybkość zmian w prawie gospodarczym (zwłaszcza w obszarze nowych technologii).
Czy gdyby prawo w Polsce pozwalało na prowadzenie działalności gospodarczej z własnej kuchni:  a) podjęlibyście taką działalność? b) korzystalibyście z takich usług? Czy Waszym zdaniem na Polskim rynku brakuje odpowiednika Woodspoon?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.