Opinie w internecie to poszukiwany towar
Wszyscy przedsiębiorcy działający w obszarze marketingu internetowego, wiedzą jak ważne są dobre opinie publikowane na wizytówce google oraz w serwisie Facebook. Uzyskanie takich opinii od klientów bywa kłopotliwe i czasochłonne. Istnieje więc pokusa łatwego pozyskania takich opinii. W sieci pełno jest ofert „uzyskania” pozytywnych opinii w zamian za konkretne wynagrodzenie. Z badań wynika, że aż 9 na 10 osób przy zakupach bierze pod uwagę recenzje innych klientów.
Silna pokusa uzyskania opinii
Skala działań na tym rynku doprowadziła do zainteresowania się tematem odpowiednich urzędów. UOKiK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nałożył kary na firmy Opinie.pro i SN Marketing za publikowanie fałszywych recenzji i ocen produktów i usług na platformach internetowych, w tym na Facebooku i Google Maps. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, nałożył łącznie 70 tys. zł kary na obie firmy, tym samym wskazując, że pozyskiwanie w ten sposób fałszywych opinii jest nielegalne
W maju 2022 roku UOKiK postawił zarzuty spółkom Opinie.pro i SN Marketing dotyczące zamieszczania fałszywych opinii i ocen. W komunikacie o nałożonych karach opisano, że Opinie.pro oferuje pozyskiwanie pozytywnych opinii i ocen w wizytówkach Google oraz recenzji na Facebooku, a wcześniej miała w ofercie także opinie w portalach Tripadvisor, Ceneo, Oferteo i ZnanyLekarz. Klientom sprzedaje także polubienia zamieszczanych komentarzy. Z kolei SN Marketing oferował w pakietach fałszywe opinie w Google Maps, wystawiane z różnych kont. Klienci mogli wybierać polubienia opinii, rozbudowane teksty czy uzupełnienie opinii o zdjęcia, a także decydować, jak często będą pojawiać się korzystne dla nich treści .
W lutym 2023 na celowniku UOKiK znalazła się kolejna firma, która oferowała wstawianie fałszywych opinii – recenzje były pozytywne, choć nikt z oceniających nie miał z produktem do czynienia. W tym przypadku Prezes UOKiK nałożył na Agencję City Damian Trzciński z Poznania karę w wysokości 40 tys. zł za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. „Pozyskaj pozytywne opinie w Google”, „Posiadasz negatywne opinie w Google Maps? Pomożemy Ci je poprawić” – w taki sposób przedsiębiorca zachęcał do zakupu swoich usług.
Prezes Urzędu przedstawił również zarzuty firmie J&J Jakub Brożyna. Przedsiębiorca za pośrednictwem strony Seosklep24.pl oferował usługę „Opinie w Google Maps”. Treść opinii była generowana automatycznie, tworzona na zlecenie lub dostarczana przez zlecające firmy. Z ustaleń UOKiK wynika, że „te działania miały przede wszystkim na celu lepsze pozycjonowania tych firm w internecie”
Wszystkie decyzje nie są prawomocne. Ukarane spółki odwołały się od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak w legalny sposób pozyskać takie opinie?
W pozyskaniu legalnych i prawdziwych opinii na Google Maps może pomóc najnowsza funkcjonalność systemu do monitoringu dostaw Smart Delivery Track. Twórcy zadbali o ułatwienie dotarcia klientom do właściwej wizytówki – w przesłanym do zamówienia potwierdzeniu klient może odnaleźć bezpośredni link do oceny na google maps